Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου 2014

To σακίδιο του Σταύρου Θεοδωράκη

Η εποχή που η πολιτική φλέρταρε με την διαφήμιση έχει περάσει. Τα επόμενα νέα "κόμματα"- τηλεοπτικά όπως αυτό του Θεοδωράκη- θα είμαι διαφημιστικά "πρότζεκτ" με την αίσθηση του χρόνου και της εφημερότητας.

 Άλλωστε από πολύ καιρό πια δεν έχει σημασία τι λες, ούτε πως το λες, αλλά τι φοράς όταν το λες.

Η ουσία πια δεν είναι στο "πρόγραμμα" που δεν περιμένει κανείς. Ούτε στο κόμμα και την πολιτική ιδεολογία. Είναι στο πρόσωπο που "πρέπει να γράφει στο γυαλί". Τόσο με τον Αλέξη Τσίπρα, όσο και με τον Σταύρο Θεοδωράκη, έχουν εξαφανισθεί πίσω από το πρόσωπο και το βλέμμα ή το χαμόγελο τα κομματικά επιτελεία, η έννοια του συλλογικού "κινήματος" και τα συνθήματα.

Η "Κίνηση των 58" ήταν απρόσωπη, αφηρημένη, δυσδιάκριτη. Το παραδοσιακό κόμμα, όπως το ξέραμε έχει ξεπεραστεί μαζί με τα ονόματα "σοσιαλιστικό", εθνικό, ριζοσπαστικό κλπ. που χρησιμοποιούν αφηρημένες έννοιες. Τα νέα "κόμματα- εικόνες" δεν απευθύνονται σε μάζες ή "πολίτες' αλλά σε τηλεθεατές μέσα από μια προσωπική σχέση που αναπτύσσει ο καθένας με τον ένα και μοναδικό ευδιάκριτο "ηγέτη"και για την ακρίβεια με την εικόνα του.

Το "Ποτάμι" παραπέμπει σε εικόνα με κίνηση. Το βασικό μήνυμα όμως δεν είναι καν αυτό. Ούτε ο ναρκισσισμός του "ατομικού κόμματος" ανατρέπει την έννοια του "μαζικού κόμματος". Το βασικό μήνυμα του νέου προσωπικού κόμματος είναι μέσα στο...σακίδιο του Σταύρου. Τα νέα κόμματα θα είναι "φωτογραφίες'. Αν αυτό το σακίδιο ανοίξει, μπορεί αυτό το μήνυμα να χαθεί. Όπως και το "εικονικό κόμμα" που θα έχει περάσει σαν ποτάμι, που ως γνωστόν δεν γυρίζει πίσω.

Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014

Το «κινηματάκι» που δεν άλλαξε τον νόμο - σχετικά άρθρα - Το Βήμα Online

Το «κινηματάκι» που δεν άλλαξε τον νόμο - σχετικά άρθρα - Το Βήμα Online

H ακατανίκητη δύναμη του Ζορό

Στην αρχαία Ελλάδα είναι τιμή να πεθάνεις μαχόμενος για την πατρίδα. Στη νεότερη Ελλάδα είναι τιμή και το να μην πεθάνεις για την πατρίδα. Θα ’λεγε κανείς ότι με τόση επισημότητα, γραβάτες, παρελάσεις και εμβατήρια, η Ελλάδα είναι σοβαρή χώρα. Τίποτα όμως δεν είναι στα αλήθεια σοβαρό εδώ. Όταν λέμε κάτι στην Ελλάδα δε σημαίνει ότι το εννοούμε κιόλας.
Ο λαός της Ελλάδας είναι εκφραστικός. Οι πολιτικοί μιλάνε δυνατά κουνώντας –κατά προτίμηση– τα χέρια. Μερικοί το ένα δάχτυλο, το δείκτη. Άλλοι το δεύτερο και το τρίτο στο σχήμα V. Οι έφηβοι μόνο το μεσαίο. Οι αγανακτισμένοι πολίτες ανοιχτά και τα πέντε δάχτυλα προτεταμένα.
«Να, μαλάκα!»
Είναι ένας πολιτισμός με πολύ πλούσια γλώσσα. Ίσως και με πολλές πλούσιες γλώσσες. Οι Νεοέλληνες, όμως, χρησιμοποιούν ελάχιστες ελληνικές λέξεις στην ομιλία τους. Πολλοί νέοι χρησιμοποιούν μόνο τη λέξη «φοβερό» για όλα. Μιλούν ένα είδος ελληνοαγγλικών. Ξέρεις.
Οι εκφράσεις συνοδεύονται από χειρονομίες. Η τέχνη των χεριών είναι αρχαία σε ένα λαό που γέννησε τη γλυπτική. Η αφή συνδέεται με την άμεση δημοκρατία. Αν όχι αυτά, κάποια άλλα ελληνικά δάχτυλα έπλασαν τα μισοκατεστραμμένα αγάλματα που κοιτάζουν εκστασιασμένοι οι τουρίστες, ενώ οι Νεοέλληνες τα έχουν για να κρεμάνε τα πανό τους και να κάνουν γκράφιτι. Εδώ γεννήθηκαν η Δημοκρατία, η Ποίηση και η Φιλοσοφία. Ίσως με άλλη σειρά. Η Δημοκρατία στην αρχαία Ελλάδα –με δούλους και μόνο για άντρες πολίτες– δεν ήταν ένα σύστημα μέσων μαζικής ενημέρωσης και κομμάτων. Είχε δύο πράγματα που λείπουν σήμερα από τα δυτικά κοινοβουλευτικά συστήματα: Αισθητική κι ελευθερία.
Οι απέραντες θάλασσες γύρω από τον Όλυμπο με τα ατίθασα βουνά, τις συχνές αστραπές και βροντές προκαλούν ακόμα δέος. Οι θεοί σύχναζαν στην Ελλάδα πριν οι χριστιανοί καταστρέψουν τους ναούς τους για να επιβάλουν με τη βία τον έναν και μοναδικό Θεό, τη μία, αγία και καθολική Εκκλησία. Και μια θρησκεία ξένη.
Ο χρόνος εδώ είναι τρελός. Το ψέμα και η αλήθεια μπερδεύονται καθώς η θάλασσα συναντά τον ουρανό και τα βουνά χάνονται στο πέλαγος. Τσιγάρο, νύχτα και φεγγάρι. Όνειρα, χίμαιρες, προδοσίες, πάθη. Ψέματα και υποσχέσεις. Αναπάντητες κλήσεις και μάταια ραντεβού. Η Ελλάδα περιμένει στο μπαλκόνι ένα καράβι να φανεί. Μπορεί να είναι ένα καράβι που έχει ήδη περάσει.

«Ληστής Τραπεζών Παλαιοκώστας», ο πρώην νομάρχης που ντύνεται τις απόκριες «Μασκοφόρος Εκδικητής» είναι όλοι παράνομοι. Στην Ελλάδα ο παράνομος είναι ήρωας. Πιθανόν ο ήρωας να είναι παράνομος. Όπως και να ’χει, ακόμα και οι παιδικοί μας ήρωες στο τέλος θα παντρευτούν μια καλή, ξανθιά ή μελαχρινή, κοπέλα με «προίκα», από «σπίτι». Τα παιδιά τους θα μεγαλώσουν με πρότυπο τον παρακρατικό εκπρόσωπο του νόμου Λούκι Λουκ, ίσως –όπως ο Αλέξης– και τον ανυπότακτο Γαλάτη, τον Αστερίξ. Νέοι αλλόκοτοι ήρωες θα εκτοπίσουν το θρυλικό Δημήτρη Αδαμόπουλο, το Μικρό Σερίφη από τη Σπάρτη.
Ξαφνικά κάποια μέρα οι εφημερίδες δημοσιεύουν την είδηση πως συνελήφθη μια ομάδα νεαρών ληστών-τρομοκρατών. Ανάμεσα στους αναρχικούς ληστές ήταν και ο γιος ενός από τα πιο γνωστά στελέχη της Αριστεράς, ο οποίος και κρατείται με την κατηγορία της ληστείας τραπέζης στην Ασφάλεια Αθηνών.
Έχουν περάσει τόσα χρόνια από την εποχή των κουρσάρων, των κλεφτών, των ληστών. Ο Mικρός Ήρωας κι ο Τζιμ Άνταμς κυκλοφορούν μόνο στα παλαιοπωλεία. Ο Λούκι Λουκ είναι, μάλλον, δεξιός. Ο Ντόναλντ Ντακ με τον Μίκι Μάους «απατεώνες» και «ιμπεριαλιστές». Ο Τεν Τεν φιλοναζί. Ο Σνούπι και η Μαφάλντα ηττήθηκαν από το χρόνο και την «κρίση της Αριστεράς». Κανένας, όμως, στην Ελλάδα δεν μπορεί να νικήσει τον Ζορό.
Το 2012 ο υπουργός Δικαιοσύνης Δένδιας έχει εισβάλει στην κατάληψη της Βίλας Αμαλίας. Η αστυνομία διαδίδει ότι είναι εκεί και ο αποφυλακισμένος τρομοκράτης, ο γιος του στελέχους της Αριστεράς. Η είδηση διαψεύδεται. Ο υπουργός βγαίνει από τη βίλα έχοντας ως πειστήριο μια ντραμς. Δύο ακόμα άδειες θήκες κιθάρας θα βρεθούν στο κρησφύγετο αναρχικών-ληστών τραπεζών. Όταν αποκαλύφθηκαν τα –αγνώριστα από το ξύλο– πρόσωπά τους είδαν όλοι ότι ήταν κάτω από είκοσι χρονών. Παιδιά.